lördag 16 juni 2012

Den helige Ande IV

Första avsnittet finns här, och andra här, och tredje här:


Sedan följer Jesu underbara bön till Fadern för lärjungarna och för dem som kommer till tro på lärjungarnas ord, och ytterligare uppenbarelse av Faderns och Sonens perichoresis. Jesus ber att de som Fadern har gett Honom också skall vara där Han själv är.[1] Detta löfte menar Paulus har uppfyllts:



Också er har Gud gjort levande, ni som var döda genom era överträdelser och synder. Tidigare levde ni i dem på den här världens vis och följde härskaren över luftens välde, den ande som nu är verksam i olydnadens söner. Bland dem var vi alla en gång, när vi följde våra syndiga begär och gjorde vad köttet och sinnet ville. Av naturen var vi vredens barn, vi liksom de andra. Men Gud som är rik på barmhärtighet har älskat oss med så stor kärlek, också när vi ännu var döda genom våra överträdelser, att han har gjort oss levande tillsammans med Kristus. Av nåd är ni frälsta. Ja, han har uppväckt oss med honom och satt oss med honom i den himmelska världen, i Kristus Jesus, för att i kommande tider visa sin överväldigande rika nåd genom godhet mot oss i Kristus Jesus. Ty av nåden är ni frälsta genom tron, inte av er själva, Guds gåva är det, inte på grund av gärningar, för att ingen skall berömma sig. Ty hans verk är vi, skapade i Kristus Jesus till goda gärningar, som Gud har förberett, så att vi skall vandra i dem.[2]



Jesus tar i sin död in alla i sig och alla uppstår med Honom.[3] Då Han sedan efter sin uppståndelse upphöjs till Faderns högra sida utgjuts den helige Ande över allt kött för att de skall kunna se det verk Gud utfört i och genom Jesus Kristus. Jesus påminde efter sin uppståndelse sina lärjungar att de om några dagar skulle bli döpta i den helige Ande.[4]

På pingstdagen[5] är lärjungarna samlade och den helige Ande fyller huset där de sitter. Tungor som av eld fördelar sig och satte sig på var och en av dem och de börjar tala på främmande språk som de som hörde det förstod. Detta förundrade åhörarna. Petrus träder då fram och tar till orda och säger att nu har löftet som profeten Joel skrivit om uppfyllts: Gud skall utgjuta sin Ande över allt kött, och att var och en som åkallar Herrens namn skall bli frälst. Han berättar sedan för dem om hur Gud verkade i och genom Jesus och att Han trots att man korsfäste Honom nu har uppstått och ”blivit upphöjd och av Fadern tagit emot den helige Ande”, och nu har ”Han utgjutit detta som ni ser och hör”. Då folket får höra att den Jesus som blivit korsfäst har blivit gjord till Herre och Messias av Fadern hugger det till i deras hjärtan. Folket frågar sig: ”Vad skall vi göra?” Petrus svarar dem: ”Omvänd er och låt er alla döpas i Jesu Kristi namn, så att era synder blir förlåtna. Då skall ni få den helige Ande som gåva. Ty er gäller löftet och era barn och alla dem som är långt borta, så många som Herren vår Gud kallar.” Detta ledde till att de som tog emot hans ord lät döpa sig och antalet lärjungar ökade den dagen med omkring tre tusen.[6]



Den helige Ande kämpar således mot vår blindhet, mot lögnerna och resignationen inom oss. Han uppenbarar och låter sitt ljus upplysa vårt mörker. Anden är den som driver oss mot Jesus, Han är den som förmedlar Kristus till oss och Han är den som håller oss kvar i Kristus. Utan detta vore det omöjligt för oss att omvända oss och komma till tro.[7] Denna Gudomliga närvaro måste därför, på något sätt, finnas hos varje människa. Det är i Honom ”vi lever, rör oss och är till” och genom att Han skapat oss är vi ”av Guds släkt” som Paulus säger.[8]



Luther skriver i sin ”Lilla Katekes” som svar på frågan:



”Varför måste den helige Ande göra oss delaktiga av frälsningens nåd?”

Emedan vi icke av vårt eget förnuft eller kraft kunna i tron komma till Kristus och få del av hans frälsning.[9]



Karl Barth skriver i detta sammanhang i anslutning till den Apostoliska trosbekännelsen:



Den klara bibliska grundläran om Den Helige Andes verk, vilken symbolen har vid dess credo in Spiritum sanctum [på den helige Ande] för ögonen är denna grundlära: Faderns uppenbarelse i Sonen är uppenbarelsen genom Den Helige Ande. Vi säger detsamma om vi säger: världens försoning med Gud i Kristus är försoningen genom Den Helige Ande. Därvid är Den Helige Ande: Gud, som kommer till människan och visserligen kommer så till människan, att han blir uppenbar för henne, att människan låter sig försonas; alltså: att hon tror på Guds Ord och Son Jesus Kristus. Såsom pneuma, dvs. såsom vinden går hit och dit, så går Gud såsom Helig Ande av sig själv ut till människan, ja in i människan, för att göra henne öppen, fri, beredd, duglig för sig själv, dvs. för sin Son.[10]



För den som tror vittnar den helige Ande med vår ande att vi nu är Guds barn. Anden vittnar om att vi alla – troende eller icketroende – är omfamnade av det som skedde i Jesus på korset, i Hans död, Hans begravning, Hans uppståndelse och i Hans upphöjelse till Faderns högra sida – det är där vi är och vi skall bli lika Honom.[11] Det är Anden som visar oss sanningen om oss själva i Jesus Kristus: vi är inte lämnade ensamma, vi är inkluderade; vi är inte skyldiga, vi är förlåtna; vi är inte avskurna från Gud, Han har försonat oss med sig; vi är inte värdelösa, vi är älskade; vi är inte lämnade åt oss själva, vi är i Jesus Kristus – vårt ”liv är dolt med Kristus i Gud”.[12] Den helige Ande kallar oss till att se, omvända oss, tro och leva i Sanningen, den Sanning som gör oss verkligt fria. Denna omvändelse, tro och livet i Sanningen förändrar inte Gud – nej, det är vi som förändras. Vår förvridna bild av Gud börjar mer och mer likna ”vår Herre Jesu Kristi Gud och Fader”, och vår förvridna bild av oss själva och andra förvandlas till att vi ser oss som Faderns älskade barn.



Också Paulus säger träffande: En Gud, Fadern, som är över alla och med alla och i oss alla. Ty Fadern är över alla, men Ordet är med alla, ty genom det har allt blivit till av Fadern, men i oss alla är Anden, som ropar: Abba Fader (Rom 8:15) och danar människan till Guds likhet. […]. Vid tidernas ände har han [Anden] på ett nytt sätt blivit utgjuten över mänskligheten för att över hela jorden förnya människan inför Gud.[13]

Andens verk för oss är mångfacetterat och underbart. Låt oss, i punktform, se på något av vad Han gör för oss:

·             Han är livgivaren (Joh 6:63).
·             Han smörjer oss till att tjäna (Luk 4:18; Apg 10:38).
·             Han vittnar inom oss att vi är Guds barn (Rom 8:16).
·             Han vittnar om sanningen i vårt samvete (Rom 9:1).
·             Han för oss till frihet (2 Kor 3:17).
·             Han påminner oss om allt vad Jesus sagt (Joh 14:26).
·             Han för fram enhet och enighet i Kristi kropp (Ef 4:3; 2:14–18).
·             Han är kraften som driver ut de onda andarna (Matt 12:28).
·             Han tröstar och förmanar oss (Apg 9:31).
·             Han vittnar om och bekänner att Jesus är Kristus som kommit i köttet – dvs. Han vittnar om inkarnationen (1 Joh 4:2–3).
·             Han överbevisar världen om synd, rättfärdighet och dom (Joh 16:8).
·             Han är Sonens Ande som ropar ”Abba! Fader!” i våra hjärtan (Gal 4:6).
·             Guds kärlek är utgjuten i våra hjärtan genom den helige Ande (Rom 5:5).
·             Anden förmedlar gåvor och manifestationer i Kristi kropp (1 Kor 12:4, 8–10; Hebr 2:4).
·             Han bor och förblir hos oss och i oss (Rom 8:9; 1 Kor 3:16; 2 Tim 1:14; Joh 14:17).
·             Han hjälper oss att veta att Fadern och Sonen förblir i oss (1 Joh 3:24; 4:13).
·             Han ger oss kraft (Luk 4:14; 24:49; Rom 15:19; Apg 1:8).
·             Han ger förmågan till att predika Evangelium (1 Petr 1:12).
·             Han ger oss förmåga att lyda sanningen (1 Petr 1:22).
·             Han ger oss förmågan att hålla ut och vänta (Gal 5:5).
·             Han uppfyller oss (Ef 5:18; Apg 2:4; 4:8, 31; 9:17).
·             Genom Jesus har vi alla i en och samme Ande tillträde till Fadern (Ef 2:18).
·             Han ger oss glädje (1 Tess 1:6).
·             Han förhärligar och vittnar om Jesus Kristus (Joh 15:26; 16:14).
·             Anden ger evigt liv (Gal 6:8).
·             Han leder oss in i hela sanningen (Joh 16:13).
·             Anden är en handpenning, en garanti, i våra hjärtan om den framtida uppståndelsen (2 Kor 1:22; 2 Kor 5:5).
·             Han är den i vilken vi blir döpta för att höra till Kristi kropp (1 Kor 12:13).
·             Han känner det som är i Gud (1 Kor 2:11).
·             Han leder oss (Rom 8:14; Gal 5:18; Matt 4:1; Luk 4:1).
·             Han gör oss till en Guds boning (Ef 2:22).
·             Anden leder oss att tala det som är från Gud (2 Petr 1:21).
·             Han producerar frukten, beviset, för Hans verk och närvaro (Gal 5:22–23).
·             Han skall levandegöra våra dödliga kroppar (Rom 8:11).
·             Gud, vår Frälsare föder och förnyar oss i den helige Ande (Joh 3:5–8; Tit 3:5).
·             Han uppenbarar Kristus för oss och i oss (Joh 16:14–15).
·             Han uppenbarar djupen i Gud (1 Kor 2:10).
·             Han uppenbarar Guds mysterium, hemligheten, för oss (Ef 3:5).
·             Han uppenbarar vad vi har fått av Gud (1 Kor 2:12).
·             Han helgar oss (2 Tess 2:13; 1 Petr 1:2; Rom 5:16).
·             Han och bruden ropar: ”Kom, Herre Jesus” (Upp 22:17).
·             Han är sigillet på vår frälsning, sigillet för förlossningens dag (Ef 1:13; 4:30).
·             Anden gör oss fria från syndens och dödens lag (Rom 8:2).
·             Han talar till, i och genom oss (1 Kor 12:3; 1 Tim 4:1; Upp 2:11; Hebr 3:7; Matt 10:20; Apg 2:4; 8:29; 10:19; 11:12, 28; 13:2; 16:6, 7; 21:4, 11).
·             Han ger kraft och styrka åt vår inre människa (Ef 3:16).
·             Jesu Kristi Ande hjälper oss (Fil 1:19).
·             Han undervisar oss (1 Kor 2:13; Joh 14:26).
·             Han hjälper oss och lär oss att be (Rom 8:26–27; Judas 1:20).
·             Han förvandlar oss till att bli lika Jesus (2 Kor 3:18).
·             Anden gör oss inte modlösa, utan är kraftens, kärlekens och självbehärskningens Ande (2 Tim 1:7).
·             Fadern frälser oss genom ett bad till ny födelse och förnyelse i den helige Ande som Han utgöt över oss genom Jesus Kristus, vår Frälsare (Tit 3:5).


[1] Joh kap. 17.
[2] Ef 2:1–10.
[3] Rom kap. 5.
[4] Apg 1:4–5.
[5] Gr. pentekoste – ”den femtionde dagen”. Denna högtid var i Gamla testamentet en skördefest (3 Mos 23:15–22), vilken firades 50 dagar efter påskhögtiden (5 Mos 16:1–12). Denna högtid sammankopplades senare med tillfället då lagen gavs på Sinai berg till Mose och folket (2 Mos kap. 19). Jämför även hur HERREN stiger ”ner på berget i eld” (v.18) och hur tungor som av eld visar sig för lärjungarna och sätter sig på var och en av dem (Apg 2:3).
[6] Apg 2:1–41. Jfr och koppla samman detta med vad Paulus undervisar i Rom 10:1–15.
[7] Joh 14:16; 15:26; 16:8; Rom 8:9–10; 1 Kor 1:30; 2:11; 3:16; 12:13; 2 Kor 3:17; 5:7; 13:5; Gal 2:20; 4:6; Fil 1:19. Jfr även Joh 1:13; 1 Kor 2:14–15; Ef 2:1–5; 1 Petr 1:3, 23.
[8] Apg 17:22–31.
[9] Luther (1959): s. 73. Detta är hämtat från fråga 135 under den Tredje artikeln i den Apostoliska trosbekännelsen, om Anden och helgelsen. Till sitt svar bifogar Luther även en referens till 1 Kor 12:3.
[10] Barth ”Credo. Die Hauptprobleme der Dogmatik dargestellt im Anschluss an das Apostolische Glaubensbekenntnis” (1935, s. 114f) citerad från Radler (2006), s. 378 (not 58).
[11] 1 Joh 3:1–2.
[12] Kol 3:3.
[13] Irenaeus (2007), s. 18–19.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar