lördag 9 juni 2012

Den helige Ande II

Här följer ett andra avsnitt om den helige Ande. Första avsnittet finns här:
Efter en kort utvikning om bön i Jesu namn återvänder Jesus till huvudfrågan: ”Tro mig: jag är i Fadern och Fadern är i mig.” Jesus fortsätter med att säga att Han skall be Fadern och Han skall ge dem en annan Hjälpare, som alltid skall vara hos dem, Sanningens Ande. Han skall vara hos dem och i dem. Ännu en gång talar Jesus om perichoresis: ” Jag skall inte lämna er faderlösa, jag skall komma till er.”[1]

Och så kommer det uttalande som fick mig att börja fundera på vad det är Jesus egentligen talar om: ”Ännu en kort tid, och världen ser mig inte längre, men ni skall se mig, ty jag lever, och ni kommer att leva. Den dagen skall ni förstå att jag är i min Fader, och att ni är i mig och jag i er.” ”Den dagen” måste syfta på den dag då Anden utgjuts, och då skall vi förstå tre stora sanningar. Den första är att Jesus är i sin Fader. Detta beskriver deras perichoresis. De är i varandra, de känner varandra på intimast möjliga sätt, de är förenade i sin kärleksgemenskap. Den andra sanningen är att vi är i Jesus (som är i sin Fader). Vi är alltså i Jesus indragna och omfamnade, i deras perichoresis. Den tredje sanningen är att Jesus är i oss, och att Han tar gestalt i oss och verkar genom oss. Jesus säger att vi inte kan göra någonting utan Honom – dvs. inte andas, skratta, kratta grusgångar, bygga båtar, flyga flygplan, studera Skrifterna, älska, njuta, tjäna andra människor utan Honom. Tror vi det Jesus säger? Eller menar vi att vi klarar detta utan Honom? Tror vi att godheten kommer från oss eller från Honom?[2] Nej sannerligen, Guds rike är här mitt ibland oss! Att Gud är närvarande och verksam i allt är den enda vettiga förklaringen till den godhet vi ser och upplever hos dem som tror, men även hos dem som ännu inte tror – Gud är godhetens källa, ingen är god förutom Gud.[3] Och dessa tre sanningar är objektivt sanna, oberoende av om vi ser det, tror det eller lever som om det är sant.[4]

Vad menar Jesus med ännu en kort tid? Sedan skall de [lärjungarna] se Honom? Vi måste utgå från att Jesus talar till sina lärjungar så att de skall förstå (så långt de nu kan förstå) vad det är Han pratar om. Om Han talar om en kort tid och att de skall se Honom bör det väl i rimlighetens namn vara så att de efter en kort tid faktiskt skall se Honom igen? Är det möjligt att han talar om att Han skall uppstå, även om lärjungarna inte kan tro det för tillfället? Jesus talar om för dem att den som älskar Honom håller fast vid Hans ord, att Hans Fader skall älska denne och att de – Fadern och Sonen – skall ta sin boning i denne.[5]

Och så följer ännu fler uttalanden om deras perichoresis: De ord som Jesus talat kommer från Fadern. Fadern skall sända Hjälparen [gr. parakletos], den helige Ande (som alltid skall vara hos och i lärjungarna, v. 17, dessutom skall Fadern och Sonen också ta sin boning i dem, v. 23 – lärjungarna skall uppfyllas av den Treenige Guden) i Jesu namn, och Anden skall lära dem och påminna dem om allt som Jesus sagt till dem. Jesus talar ännu en gång till dem om att de inte skall oroa sig och vara modlösa, trots att Han åter igen säger till dem att Han går bort och att Han skall komma tillbaka till dem. Han säger detta till dem innan detta har skett för att de skall tro när det har skett. Världens furste kommer men han förmår ingenting mot Jesus. Ännu en gång: vi måste utgå från att Jesus talar till sina lärjungar så att de skall förstå (så långt de nu kan förstå) vad det är Han pratar om. Han säger att Han skall gå bort, men att de skall se Honom igen efter att Han fullgjort allt som Fadern befallt Honom – det borde glädja dem.[6]

Jesus säger sedan att de skall stå upp och lämna salen som de varit i. Det verkar som om Jesus fortsätter att undervisa sina lärjungar på vägen till Getsemane trädgård. Han talar då om hur intimt lärjungarna är förenade med Honom, som grenar i vinstocken. Notera att Jesus uppmanar dem att ”förbli” i Honom. I användandet av detta ord visar Jesus att de redan är i vinstocken. De kan inte på något sätt placera sig där av egen kraft. Han uppmanar dem att förbli i Honom, i Hans kärlek och hålla hans bud: att de skall älska varandra så som Han har älskat dem. Han berättar vidare för dem att Han nu har låtit dem veta allt vad han hört från sin Fader. Sedan talar Han om att de kommer att få lida och att de kommer att förföljas för Hans namns skull. Men då Hjälparen kommer som Jesus skall sända dem från Fadern, ”sanningens Ande, som utgår från Fadern”, skall Anden vittna om Jesus och de skall själva vittna.[7]

Jesus säger för tredje gången att Han skall gå till Fadern som har sänt Honom, och att det är bäst för dem att Han går bort: ”Ty om jag inte går bort, kommer inte Hjälparen till er. Men när jag går bort, skall jag sända honom till er. Och när han kommer, skall han överbevisa världen om synd och rättfärdighet och dom: om synd, ty de tror inte på mig, om rättfärdighet, ty jag går till Fadern och ni ser mig inte längre, om dom, ty denna världens furste är dömd. Jag har ännu mycket att säga er, men ni kan inte bära det nu. Men när han kommer, sanningens Ande, då skall han föra er in i hela sanningen. Ty han skall inte tala av sig själv, utan allt det han hör skall han tala, och han skall förkunna för er vad som kommer att ske. Han skall förhärliga mig, ty av det som är mitt skall han ta och förkunna för er. Allt vad Fadern har är mitt. Därför sade jag att han skall ta av det som är mitt och förkunna för er.”

Jesus säger alltså att om Han inte går bort kommer inte Hjälparen till dem. Men då Han går bort skall Han sända Anden till dem och att det är bäst för dem. Troligtvis menar Jesus att det är bäst för dem i den bemärkelsen att Jesus i sin fysiskt begränsade natur nu genom Anden skall vara i dem, inte bara vandra vid deras sida i kroppslig gestalt. Sedan följer ett oerhört viktigt avsnitt som talar om vad Andens funktion är för dem som ännu inte tror (”världen”) och för dem som tror: Han skall föra dem in i hela sanningen (kan det vara så att Jesus här talar både om det Han undervisat och om sig själv, Sanningen? Jag tror det...). Dessutom innebär detta att Jesus slår undan benen för oss i våra egna tolkningar (gjorda utifrån vårt egna, fallna sinne)  av vad som är synd, rättfärdighet och dom. Detta griper tillbaka på något som Jesus redan talat om: ”ni skall förstå sanningen, och sanningen skall göra er fria”.[8] Dessutom innehåller denna passage ännu mer undervisning om Treenighetens perichoresis.[9]

Nästa del finns här:

[1] Joh 14:16–18.
[2] Joh 15:5; 2 Kor 3:4–5; Gal 4:19; Ef 4:10, 13; Kol 1:27.
[3] Matt 7:11; Mark 10:18; Luk 18:19; Jak 1:17; 1 Joh 1:5.
[4] Och det betyder, som jag upprepat om och om igen tidigare, att det som hände Jesus hände och händer med oss. I Jesus har det inte endast skett någonting för oss, utan också med oss. Jag återkommer till detta tema i kapitel ”IV. Uppenbarelse och utbildning – objektivt–universellt till subjektivt–personligt”, och då primärt under rubriken ”Subjektiv realisering av Verkligheten och dess problematik”.
[5] Joh 14:19–23.
[6] Joh 14:25–31.
[7] Joh 15:1–16:4.
[8] Joh 8:32.
[9] Joh 16:5–15.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar