onsdag 13 juni 2012

Den helige Ande III


Här nedan kommer del III. Det första avsnittet finns här, och det andra här:

Ännu en gång talar Jesus om för dem att de för en kort tid inte kommer att se Honom, men att de efter en kort tid kommer att se Honom igen. Detta får lärjungarna att fråga sinsemellan: ”Vad menar han med att säga till oss: En kort tid och ni ser mig inte längre, och ännu en kort tid och ni kommer att se mig, och med att säga: Jag går till Fadern?” De frågade: ”Vad menar han med att tala om en kort tid? Vi förstår inte vad han säger.” Jesus märkte att de ville fråga honom och sade till dem: ”Ni frågar varandra om det som jag sade: En kort tid och ni ser mig inte, och ännu en kort tid och ni kommer att se mig. Amen, amen säger jag er: Ni kommer att gråta och jämra er, men världen skall glädja sig. Ni kommer att sörja, men er sorg skall vändas i glädje. När en kvinna föder barn har hon svåra smärtor, ty hennes stund har kommit. Men när hon har fött barnet, kommer hon inte längre ihåg sin smärta i glädjen över att en människa blivit född till världen. Nu är ni också bedrövade, men jag skall se er igen, och då skall era hjärtan glädja sig, och ingen skall ta er glädje ifrån er. Den dagen kommer ni inte att fråga mig om något.” Jesus verkar mena att det Han skall göra i sin död och uppståndelse liknar en kvinnas födande av ett barn, ett ”pånyttfödande”. Kan det vara så att Jesus liknar sin korsfästelsedöd vid smärtan att föda barn, men att när barnet väl är fött, uppståndelsen, blir det stor glädje?[1]

Här måste vi stanna till lite och fundera över vad det är Jesus säger. Tidigare har Jesus mött farisén Nikodemus.[2] Under deras diskussion sade Jesus till Nikodemus: ”Amen, amen säger jag dig: Den som inte blir född på nytt kan inte se Guds rike.” Notera vad det är Jesus säger: man måste först bli född på nytt för att sedan kunna se Guds rike. Nikodemus har svårt att förstå detta så Jesus förtydligar: ”Amen, amen säger jag dig: Den som inte blir född av vatten och Ande kan inte komma in i Guds rike. Det som är fött av köttet är kött, och det som är fött av Anden är ande. Var inte förvånad över att jag sade att ni måste födas på nytt. Vinden [pneuma – samma ord som används om Anden] blåser vart den vill, och du hör dess sus, men du vet inte varifrån den kommer eller vart den far. Så är det med var och en som är född av Anden.” Nikodemus frågar då: ”Hur kan det ske?” Jesus svarar med att först betona att Han är Människosonen som kommit ner från himlen och att ”liksom Mose upphöjde ormen i öknen, så måste Människosonen bli upphöjd”. Nikodemus, som troligtvis ”kunde Skrifterna”, måste ha börjat koppla samman olika texter. Dels den direkta kopplingen till 4 Mos 21:4–9, men också till Hes 36:25–33; 37:1–14; Jer 31:33–34; Joel 2:28–32; och Sak 12:10a. Låt oss läsa dessa texter:



Jag skall stänka rent vatten på er, så att ni blir rena. Jag skall rena er från all er orenhet och från alla era avgudar. Jag skall ge er ett nytt hjärta och låta en ny ande komma in i er. Jag skall ta bort stenhjärtat ur er kropp och ge er ett hjärta av kött. Jag skall låta min Ande komma in i er och göra så att ni vandrar efter mina stadgar och håller mina lagar och följer dem. Så skall ni få bo i det land som jag gav åt era fäder, och ni skall vara mitt folk och jag skall vara er Gud. Jag skall frälsa er från all er orenhet. Jag skall kalla fram säden och låta den bli riklig och skall inte mer låta er drabbas av hungersnöd. Jag skall låta trädens frukt och markens gröda bli riklig, för att ni inte mer skall förödmjukas bland folken genom hungersnöd. Då skall ni tänka på era onda vägar och på era gärningar, som inte var goda, och ni skall känna avsky för er själva på grund av era missgärningar och era vidrigheter. Men ni skall veta att det inte är för er skull jag gör detta, säger Herren, Herren. Ni skall skämmas och blygas för vad ni har gjort, ni av Israels hus. Så säger Herren, Herren: När jag har renat er från alla era missgärningar, då skall jag låta städerna på nytt bli bebodda, och då skall ruinerna på nytt byggas upp.[3]



Herrens hand kom över mig, och genom Herrens Ande fördes jag bort och sattes ner mitt i en dal, som var full med ben. Han förde mig fram bland dem, och se, de låg där i stora mängder utöver dalen, och se, de var alldeles förtorkade. Han sade till mig: ”Du människobarn, kan de här benen få liv igen?” Jag svarade: ”Herre, Herre, du vet det.” Då sade han till mig: ”Profetera över dessa ben och säg till dem: Ni förtorkade ben, hör Herrens ord: Så säger Herren, Herren till dessa ben: Se, jag skall låta ande komma in i er, så att ni får liv. Jag skall fästa senor vid er och låta kött växa ut på er och övertäcka er med hud och ge er ande, så att ni får liv. Och ni skall inse att jag är Herren.” Jag profeterade som jag hade blivit befalld. Och när jag profeterade hördes ett rassel, och se, det blev ett sorl, och benen kom åter tillsammans, så att det ena benet fogades till det andra. Medan jag såg på, växte senor och kött på dem och de täcktes med hud. Men ännu fanns det ingen ande i dem. Då sade han till mig: ”Profetera till Anden, ja profetera, du människobarn, och säg till Anden: Så säger Herren, Herren: Kom, du Ande, från de fyra väderstrecken och blås på dessa slagna, så att de får liv.” Och jag profeterade som han hade befallt mig. Då kom Anden in i dem, och de fick liv och reste sig upp på sina fötter, en mycket stor skara. Han sade till mig: ”Du människobarn, dessa ben är hela Israels hus. Se, de säger: Våra ben är förtorkade, vårt hopp är ute, det är slut med oss. Profetera därför och säg till dem: Så säger Herren, Herren: Se, jag skall öppna era gravar och låta er, mitt folk, komma upp ur era gravar och låta er komma till Israels land. Ni skall inse att jag är Herren, när jag öppnar era gravar och för er, mitt folk, upp ur dem. Jag skall låta min Ande komma in i er, så att ni får liv, och jag skall låta er få bo i ert land. Och ni skall inse att jag, Herren, har sagt det, och att jag har gjort det, säger Herren.”[4]



Nej, detta är det förbund som jag efter denna tid skall sluta med Israels hus, säger Herren: Jag skall lägga min lag i deras inre och skriva den i deras hjärtan. Jag skall vara deras Gud och de skall vara mitt folk. Då skall de inte mer behöva undervisa varandra, ingen sin broder och säga: Lär känna Herren!” Ty alla skall känna mig från den minste bland dem till den störste, säger Herren. Ty jag skall förlåta deras missgärningar och deras synder skall jag inte mer komma ihåg.[5]



Och det skall ske därefter att jag skall utgjuta min Ande över allt kött. Era söner och era döttrar skall profetera, era gamla män skall ha drömmar, era unga män skall se syner. Också över tjänare och tjänarinnor skall jag i de dagarna utgjuta min Ande. Och jag skall låta tecken synas på himlen och på jorden: blod, eld och rökpelare. Solen skall vändas i mörker och månen i blod, innan Herrens dag kommer, den stora och fruktansvärda. Och det skall ske att var och en som åkallar Herrens namn skall bli frälst.[6]



Men över Davids hus och över Jerusalems invånare skall jag utgjuta nådens och bönens Ande, så att de ser upp till mig som de har genomborrat.[7]



Även dess texter talar om att människor skall renas, tvättas, ges liv och att Anden skall utgjutas så att de skall kunna se och få liv, precis som Jesus säger. Om vi då återkopplar detta till vad Jesus sagt till sina lärjungar så verkar det som om Jesus menar att, efter det att Han korsfästs, dött, uppstått och upphöjts till Faderns sida, skall Anden komma över allt kött så att de kan se det som skett i och med Jesu verk, att Guds rike är här. Utan Anden kan ingen se vad som skett i och genom Jesu inkarnation och så omvända [gr. metanoia] sig: ”Och när han [Anden] kommer, skall han överbevisa världen om synd och rättfärdighet och dom: om synd, ty de tror inte på mig [Jesus], om rättfärdighet, ty jag går till Fadern och ni ser mig inte längre, om dom, ty denna världens furste är dömd.”[8]

Efter denna utvikning återvänder vi till Jesu undervisning till sina lärjungar. Jesus sade i Joh 16:22 att Han skall se dem igen och att deras hjärtan skall glädja sig då. Och så fortsätter Han med att säga att: ”Den dagen kommer ni inte att fråga mig om något”. ”Den dagen”? Vilken dag? Då de möter den uppståndne Jesus! Jesus talar då ännu litet mer om bön och om Faderns och Sonens perichoresis: ”’jag har utgått från Fadern och kommit till världen. Nu lämnar jag världen och går till Fadern.’ Då sade hans lärjungar: ’Se, nu talar du öppet och inte i liknelser. Nu vet vi att du vet allt och inte är beroende av att någon frågar dig. Därför tror vi att du har utgått från Gud.’ Jesus svarade: Nu tror ni. Se, den tid kommer, ja, den har redan kommit, då ni skall skingras var och en åt sitt håll och lämna mig ensam. Men jag är inte ensam, ty Fadern är med mig. Detta har jag talat till er, för att ni skall ha frid i mig. I världen får ni lida, men var vid gott mod. Jag har övervunnit världen.’”[9]


Nästa avsnitt finns här:

[1] Joh 16:16–23a.
[2] Joh 3:1–20.
[3] Hes 36:25–33.
[4] Hes 37:1–14.
[5] Jer 31:33–34.
[6] Joel 2:28–32.
[7] Sak 12:10a.
[8] Joh 16:8–11. Jfr även Joh 1:13; 1 Kor 2:14–15; Ef 2:1–5; 1 Petr 1:3, 23.
[9] Joh 16:23–33.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar