söndag 13 maj 2012

Korset III

Här kommer det tredje avsnittet om korset. Avsnitt I finns här, och avsnitt II här.


Jesus Kristus tar på sig, Han bär i sig, allt: mänskligheten, hela skapelsen, synden, mörkret, fiendskapen – till och med döden.[1] I sin korsdöd, upphöjelsen, drar Han alla människor till sig.[2] Han besegrar på korset synden, döden och djävulen, och bryter ner varje makt som förslavar den älskade mänskligheten och den älskade skapelsen.[3] Han är Guds lamm som inte bara tar bort de kristnas synd, de lydigas synd eller de troendes synd. Nej, Han är Guds lamm som tar bort världens synd. Den grekiska grundtexten använder här ordet kosmos, liksom Johannes använder samma ord i den välkända versen Joh 3:16: ”Ty så älskade Gud världen [kosmos]...”.[4] Notera att det inte står att ”Han är Guds lamm som kommer att ta bort världens synd om vi tror”, eller ”om vi skärper oss”, eller ”om vi ber om förlåtelse”. Det finns ingenting vi kan betala eller göra för att få denna förlåtelse, den är given till oss i nåd. Vi är frikända och förlåtna genom att Gud själv ingripit och betalat det pris som vi inte kan betala. Vi måste lära oss att se och läsa vad texten faktiskt säger, utan att lägga till eller dra ifrån. Vi måste även lära oss att se och läsa vilka tempus som används i bibeltexten. När Jesus t.ex. säger: ”Jag är världens ljus”,[5] så menar Han ”är”, inte att Han någon gång ”kommer att” vara eller bli det. Jesus säger vad Han menar och Jesus menar vad Han säger.



Jesus är den ställföreträdande lidande människan och den lidande Guden. Han ger sitt liv av fri vilja, Han uttömmer och utger sig själv [kenosis].[6] Men döden får inte sista ordet – Han besegrar döden. Kärleken, Livet, Ljuset, Sanningen och Friheten segrar över djävulen, ondskan, lidandet och döden. Guds kärlek omfattar oss vare sig vi tror eller inte. Guds kärlek är inte avhängig vårt gensvar. Hans kärlek tar inte slut. Han är kärlek. Guds ovillkorliga nåd omfattar även den fullständiga domen – den nåd som ges i och genom Jesus och den dom som bärs av Jesus i vårt ställe. Både domen och nåden är ovillkorliga, och detta är alltså grundat i den inkarnerade Jesus. Ja, nåden dömer oss och domen är en nåd. Och detta erbjuds oss alla, innan det över huvud taget är fråga om ifall vi tror eller inte.

Detta är Evangelium om Guds frälsning, och för dem som tar emot den är det en doft av liv och för dem som förkastar den är det en doft av död.[7] I båda fallen är det Evangelium om Guds frälsning i och genom Jesus Kristus som är verksamt. Detta Evangelium uppenbarar således både Guds godhet och kärlek, och vårt fördärv, vårt mörker och vår trasighet, och Guds dom över detta fördärv, mörker och denna trasighet.  Det är Guds godhet som för oss till omvändelse.[8] Jesu död är inte slutet – det är en ny begynnelse.



Athanasios av Alexandria skriver om Jesu korsdöd på följande sätt:



Ty om han kom för att bära förbannelsen som vilade på oss, hur kunde han bli ”förbannelse” (Gal 3:13) utan att gå in under de förbannades död? Korset är det såsom det står: Förbannad är var och en som hängs upp på en träpåle (5 Mos 21:23). Vidare, om Herrens död är en lösepenning för alla och skiljemuren bröts ner (Ef 2:14) och kallelsen till hedningarna skulle gå ut, hur skulle han ha kallat oss om han inte blivit korsfäst? Det är bara på korset som man dör med utsträckta händer. Därför skulle Herren utstå också detta och sträcka ut sina händer för att med den ena dra till sig det gamla folket [judarna] och med den andra hedningarna [alla andra folkslag] för att förena båda i sig. Det sade han också själv när han visade med vilken död han skulle friköpa alla människor: När jag blir upphöjd, skall jag dra alla till mig (Joh 12:32).[9]



[1] Rom 6:9; 2 Kor 5:21; Gal 3:13; Fil 2:8.
[2] Joh 3:14–15; 8:28; 12:31–33. Ordet ”drar” [ὑψωθω̂, ”jag skall dra”] i Joh 12:32 är intressant. Det används i NT då Petrus drar sitt svärd (Joh 18:10); då Petrus drar upp nätet fyllt av fisk (Joh 21:11), då Paulus och Silas släpas till torget (Apg 16:19); och då Paulus släpas ut ur templet (Apg 21:30); och om hur de rika drar de fattiga inför domstolar (Jak 2:6). Och liksom svärdet, nätet med fisk, Paulus och Silas och de fattiga inte kunde undgå att dras av krafter större än dem själva kan väl ingen stå emot den kraft som Jesus i sin upphöjelse är?
[3] Hebr 2:14–15.
[4] Joh 1:29. Se 2 Kor 5:19 där ordet “kosmos”, allt skapat, används för att tala om omfattningen av Guds verk i Kristus Jesus. Se ”Guds lamm”, Joh 1:36; Apg 32; 1 Petr 1:19; Upp 5:6, 9, 12; 6:16–17; 7:14; 12.11; 13:11; 17:17; 19:9; 22:3.
[5] Joh 8:12.
[6] Fil 2:5–8 [gr. ekenosen]; Joh 10:15, 18.
[7] 2 Kor 2:16.
[8] Rom 2:4.
[9] Athanasios (2006), s. 105–106.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar