onsdag 9 maj 2012

Korset II

Här följer fortsättningen av avsnittet "Korset". Första avsnittet finns här:

Från korset talar Jesus vad som ibland kallas för ”de sju orden”. Det första ”ordet” är Jesu bön från korset för dem som har korsfäst Honom, och det är en bön för dem som korsfäster Honom, och med större perspektiv, även för oss: ”Fader, förlåt dem ty det vet inte vad de gör.”[1] Här uppenbaras Faderns hjärta i Sonen – ”Ty Gud var i Kristus och försonade världen med sig själv. Han tillräknade inte människorna deras överträdelser, […].”[2] Vågar vi tänka oss att Jesus, som bad Fadern att förlåta dem som korsfäste Honom och som uppmanade sina efterföljare till att alltid vara beredda att förlåta,[3] någonsin kommer att sluta erbjuda denna förlåtelse för egen del? Jesus som i sitt liv kallades för syndarnas vän fortsätter att vara syndarnas vän[4] även efter korsfästelsen, begravningen och sin upphöjelse till Faderns högra sida.[5] Oftast projicerar vi tyvärr vår egen intolerans och vårt dömande på Gud, vi skapar en mytologisk gudom som inte liknar ”vår Herre Jesu Kristi Gud och Fader”[6] över huvud taget. Denna vrångbild av Fadern som en vredesfylld och oförlåtande domare går tvärt emot uppenbarelsen av Fadern i och genom Jesus Kristus – den Jesus som kom för att uppenbara Fadern och göra Faderns gärningar.[7] Vrångbilden av Gud gör Honom till den som omvänds genom Jesu offer. Men Jesus är som vi sett den fulla uppenbarelsen av Fadern, inte en del eller ena sidan av Gud, utan av samma väsen och karaktär som Fadern.

Det andra och tredje ”ordet” från korset riktar sig först till Hans moder och till lärjungen Johannes[8] och därefter försäkrar Han att rövaren som hänger vid Hans sida skall vara med Honom i paradiset.[9]

Men var då inte Jesus övergiven av sin Fader på korset? Vände inte Fadern bort sin blick från den av synd uppfyllde Sonen? Ropade inte Jesus ”Min Gud, min Gud, varför har du övergivit mig”, som fjärde ”ord”?[10] Låt oss se på denna händelse: Jesus ber i Evangelierna alltid annars till ”min Fader”, men här citerar Han den första versen från Psalm 22. Då judarna ”kunde sina psalmer” visste de vad som följde (de hade inte delat upp den i versar).[11] Läs hela psalmen så får du se hur den utvecklar sig. Jesus identifierar sig med psalmistens upplevelse av separation, med den förste Adams och hela mänsklighetens mörker och känsla av separation från Gud. Men Herren ser inte på honom med avsky, Han döljer inte sitt ansikte för Honom då Han ropar, utan lyssnar till Honom.[12] Trots upplevelsen av separation fortsätter psalmisten att uttrycka sin förtröstan och tillit till Gud. Psalmisten avslutar med att jublande proklamera att ”alla jordens ändar skall tänka på det och omvända sig till HERREN. Hednafolkens alla släkter skall tillbe inför dig. […]. De skall träda fram och förkunna hans rättfärdighet för det folk som skall födas, att han har gjort det”.[13] Och därefter kommer dessutom den välkända Psalm 23 vilken vittnar om Guds trofasthet och närvaro, t.o.m. i ”dödsskuggans dal”. Jag menar alltså att Jesus verkligen är bäraren av hela mänsklighetens synd, Han är Guds lamm som tar bort världens synd och Han upplever på korset konsekvenserna av denna gudsförgätenhet. Detta är poängen med Jesu ord: här, i människan Jesus, uppenbaras mänsklighetens synd och dess konsekvenser av upplevelse av gudsövergivenhet till sitt yttersta. Men upplevelsen behöver inte vara ”sista ordet” och det sista ordet från korset har ännu inte sagts…

Det femte ”ordet” som Jesus säger är ”jag törstar” och sedan följer det triumferande sjätte ”ordet” att ”det är fullbordat”.[14]

Jesu sjunde och sista ord är inte ord av övergivenhet utan av tillit: ”Fader (!), i dina händer överlämnar jag min ande”.[15] Och så följer jublet i Psalm 24! Det är fullbordat en gång och för alla.

Om det vore så att Fadern och Sonen är fullkomligt åtskilda på korset skulle det betyda att vår syndfullhet har delat Guds väsen, att synden har splittrat och demonterat Enigheten i Treenigheten. Är det möjligt? Jag tror inte det! Jag tror snarare att synden hotade att bryta Enheten mellan Fadern och Sonen, och att Sonen upplevde övergivenheten, vilket inte betyder att Fadern faktiskt övergett Sonen. Jesu tillit till sin Fader visar sig, trots Hans upplevelse av övergivenhet, i orden ”i dina händer överlämnar jag min ande”. Jesus som föddes naken, Han som är konungarnas Konung och herrarnas Herre, dör naken på ett kors. Hans liv synes sluta i förnedring och tragedi, i ett fullständigt misslyckande.



Jag tillber den lidande Kungen

som känner mitt lidande.

Jag älskar den sörjande Herren

som känner min sorg.



Vid hans död kom ingen eld

över fångvaktarna för att bränna dem,

ingen flodvåg steg upp för att spola bort dem,

jorden öppnade sig inte för att svälja dem,

himlen föll inte ner för att krossa dem.



Inga vilda fåglar gick till anfall mot Pilatus,

inga vilddjur sargade präster och skriftlärda,

ingen orm reste sig för att hugga dem som piskade Jesus.



Han tillät dem att anklaga honom falskt

utan att öppna sin mun.

Han lät dem släpa honom till korset

utan ett ord av förebråelse.

Lugnt såg han på när de drev spikar

in i hans händer och fötter.



Han som skapade universum,

han som upprätthåller universum,

han som sol och måne lyder,

han som regerar över stjärnorna,

gav upp sin väldiga makt.



Så led han för oss som lider mycket.

Han sörjer med oss som har mycken sorg.[16]



Nästa avsnitt finns här:


[1] Luk 23:34.
[2] 2 Kor 5:19.
[3] Matt 18:21–22.
[4] Luk 7:34.
[5] Hebr 7:25.
[6] Detta är en av Paulus favoritfraser: Rom 15:6; 2 Kor 1:3; 11:31; Ef 1:3, 17. Även Petrus använder den: 1 Petr 1:3.
[7] Joh 5:19–20.
[8] Joh 19:26-27.
[9] Luk 23:43.
[10] Mark 15:34.
[11] Psaltaren var judarnas sångbok. Så detta liknar hur vi också fungerar: om jag börjar sjunga ”Staffan var en stalledräng…”, så tror jag att du direkt skulle börja sjunga med ”… vi tackom nu så gärna…”.  Ärkebiskopen Stephen Langton och kardinalen Hugo de Sancto Caro utarbetade under tidigt 1200–tal systematiska uppdelningar av Bibelns böcker i kapitel. Våra moderna Biblar följer Langtons kapitelindelningar. Den förste som delade in dessa kapitel i versar var den italienske dominikanske bibelforskaren Santi Pagnini (1470–1541), men hans verssystem blev aldrig allmänt vedertaget. Robert Estienne skapade en alternativ versindelning i sin utgåva av det grekiska Nya testamentet 1551. Det första engelska Nya testamente som använde dessa versindelningar var i en översättning av William Whittingham (1524–1579) som utgavs 1557. Den första engelska Bibel som använde både kapitel– och versindelning var Genevebibeln som utgavs 1560. Denna kapitel– och versindelning blev därefter allmänt vedertagen.
[12] Ps 22:25.
[13] Ps 22:28, 32.
[14] Joh 19:28 och 19:30.
[15] Luk 24:46.
[16] Olsen (2000), s. 135–136. ”Den lidande”.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar