onsdag 2 maj 2012

Soteriologi III

Här kommer det tredje och sista avsnittet av Soteriologin (ja, det kommer betydligt mer längre fram). Det första avsnittet finns här och det andra här:


I Jesus har allt en ny källa, ett nytt ursprung och ny identitet. Detta är möjligt på grund av hypostasis: föreningen av Gudomlighet och mänsklighet i Jesu Kristi person. ”I begynnelsen var Ordet, och Ordet var hos Gud, och Ordet var Gud” [perichoresis] ”Och Ordet blev kött och bodde bland oss, och vi såg Hans härlighet, en härlighet som den Enfödde har av Fadern [hypostasis], och Han var full av nåd och sanning”.[1] Liksom vi inte kan, eller får, skilja Treenighetens väsen från det trinitariska handlandet, kan vi inte heller skilja Jesu väsen och person från det verk som Han utför. De måste hållas samman och så att säga uppenbara och tolka varandra. Jesu person och Hans verkande är en helhet.



Han [Jesus] antog så bland de våra en likadan kropp som de, och eftersom alla är underlagda döden utelämnade han den för alla till döden och bar fram den till Fadern i sin kärlek till människorna. När så alla dog i honom kunde lagen om människornas förgänglighet upphävas – dess makt uttömdes i Herrens kropp och hade inte längre spelrum mot hans likar. Människorna som vänt sig mot förgängelsen lät han återvända till oförgänglighet. Han gjorde dem levande genom sin död. Genom sin egen kropp och uppståndelsens nåd lät han döden försvinna från dem som halm i eld.[2]



I Jesu inkarnation (Faderns och Sonens och Andens varande, liv och verkande i den skapade världen – i tid och rum) ser vi alltså att denne är fullkomlig Gud och fullkomlig Människa. Han är avbild och uppenbarelse, Han är beroende och lydig,[3] Han är syndfri, ren i frestelser och i moraliska konflikter. Jesu lydnad, tro, tillit till Fadern blir vår av nåd.[4]

Och människan skall alltså bli lik Kristus Jesus och vara döttrar och söner till Gud. Kristus, vilken är Gud, är den bild som människan skapats efter.[5] Allt detta sker i Guds frälsningsverk i Jesus Kristus och genom den helige Andes fortsatta verk. I Jesus finns all frälsning, Han är frälsningen. Han är vår ställföreträdare i allt. Hans relation i den Treeniga Gemenskapen blir vår.

Detta är Evangelium, de goda nyheterna: att det som Gud gjorde i Kristus också har skett med och för oss. Vi litar och förtröstar på Jesu tro. Vi litar och tror på att Han ensam är den som känner Fadern. Vår tro är ett gensvar i tacksamhet till Hans tro, Hans tillit, till Fadern – Jesu Kristi Fader som älskar sin Son och som älskar oss med evig kärlek.[6]



Fornkyrkan försökte att bevara sin tro genom de olika trosbekännelser och definitioner som utarbetades angående Treenigheten och Jesu inkarnation. En av de viktiga formuleringarna som rör läran om Kristi person beslutades det om vid konciliet i Kalcedon 451 e.Kr.. Här vänder man sig mot specifika villoläror som man ansåg hotade synen på den inkarnerade Jesus:

”Följande fäderna lär vi alla samstämmigt människorna att bekänna en och samme Son (mot Nestorius[7]), vår Herre Jesus Kristus, samtidigt fullkomlig i sin gudomlighet (mot Arius[8], Nestorius, dynamismen[9]) och fullkomlig i sin mänsklighet (mot Nestorius), sann Gud och sann människa, bestående av en förnuftig själ och kropp (mot Apollonarius[10]); av samma väsen [homoousios] som Fadern med hänsyn till sin gudomlighet (mot arianismen) och av samma väsen som vi med hänsyn till hans mänsklighet (mot Eutyches[11]), lika i alla avseenden utom i synd, och, då det gäller hans gudomlighet, född av Fadern före all tid (mot arianismen) men ändock, då det gäller hans mänsklighet, född av jungfrun Maria, gudaföderskan [theotokos] (mot Nestorius och nestorianismen), en och samme Kristus, Son, Herre, enfödd, uppenbarad i två naturer, utan sammanblandning, utan förvandling (mot Eutyches), oupplösligt och oskiljaktigt (mot Nestorius och nestorianismen), i det att naturernas åtskillnad på intet sätt omintetgjorts av enheten (mot Eytyches) utan bevarats i sin egenart och gått samman för att forma en person och ett väsen, icke såsom söndrade och åtskilda till två personer (mot nestorianismen) utan en och samme Son, enfödd Gud, Ordet, Herren, Jesus Kristus, så som profeterna från äldsta tid har talat om honom och så som vår Herre Jesus Kristus själv har lärt oss och som fädernas bekännelse har överlämnat åt oss.”[12]



Vi bekänner en och samme Son, vår Herre Jesus Kristus, fullkomlig i sin gudom, fullkomlig i sin mandom, sann Gud och sann människa, med en förnuftig själ och en kropp, av samma väsen som Fadern med hänsyn till sin gudom och av samma väsen som vi med hänsyn till sin mandom, oss lik i allo utom i synden; född av Fadern före all tid med hänsyn till sin gudom, men i dessa dagar född av jungfrun Maria, Gudaföderskan, med hänsyn till sin mandom för vår skull och för vår frälsnings skull; en och samme Kristus, Sonen, Herren, den enfödde, vilken vi bekänner i två naturer utan sammanblandning, oföränderlig, odelbar, oskiljaktig; varvid skillnaden mellan de båda naturerna på intet sätt upphäves genom deras förening, utan tvärtom de särskilda egenskaperna hos vardera naturerna bibehålles och flödar samman i en enda person och en enda substans, icke söndrad och uppdelad i två personer utan i en och samme Son och enfödde Gud, Ordet, Herren, Jesus Kristus.[13]



[1] Joh 1:1, 14; Jfr även Kol 1:19; 2:9–10.
[2] Athanasios (2006), s. 87.
[3] Joh 4:34; 6:38, 44; 7:16; 8:27, 50, 54; 10:18.
[4] Ef 2:8–9.
[5] Se t.ex. Kol 1:13–22, 27–28; 3:1–4, 9–11; Ef 3:18–19; 4:11–16, 24; Rom 6:4–11; 8:29; 2 Kor 4:4; 5:17; Hebr 1:3.
[6] Gal 2:20.
[7] Parenteserna i texten är tillagda av mig. Nestorius (381–451), patriark i Konstantinopel, gjorde åtskillnad mellan Kristi gudomliga och mänskliga natur, och ansåg att dessa existerade som skilda från varandra i Honom. Detta gjorde att Nestorius förnekade jungfru Maria som gudaföderska [theotokos], och menade att hon blott var Kristusföderska [christotokos].
[8] Arius av Alexandria (256–336) menade att Kristus var skapad av Gud, först och högst av alla skapade varelser. Det fanns enlig Arius en tid då Guds Son ännu inte skapats. Fadern skapade Sonen ur intet efter tidens början. Jesus är enligt Arius och arianismen således inte Gud. Han är vidare som skapad underordnad fadern [subordinationism]. Denna lära företräds idag bl.a. av Jehovas Vittnen och olika former av Unitarism.
[9] En lära företrädd först av Theodotus av Bysans (slutet på 100–talet), Artemon av Rom (början på 200–talet) och Paulus av Samosata (200–275). Dynamismen innebär att man ansåg att Jesus föddes av jungfrun Maria som en fullständigt vanlig människa, men att vid dopet kom Kristus,snarast betraktad som en slags kraft [gr. dynamis], över Honom och var sedan verksam i Honom. Jesus var alltså inte Gud, utan endast utrustad med gudomlig kraft. Först efter uppståndelsen förenas Han med Gud. Detta är en lära som härleds ur ”monarkismen” vilken betonar Guds enhet och förkastar treenighetsläran. Nära förbundna med denna lära är även ”adoptianism” (vilken menar att Jesus, som är en vanlig människa, vid sitt dop adopteras av Gud) och ”modalism” (vilken hävdar att Fader, Sonen och Anden inte är tre personer utan endast tre uppenbarelsesätt [lat. modi]). Noetus (början av 200–talet), Praxeas (slutet på 100–talet och början på 200–talet) och Sabellius (200–talet) är tidiga företrädare för de monarkiska riktningarna ”adoptianism” och ”modalism”.
[10] Apollonarius av Laodikea (?–390), betonade Jesu gudomlighet så starkt att han förnekade att Jesus hade en förnuftig själ [gr. nous – sinne] utan Han hade endast ”logos”, och att Jesu kropp endast var en förhärligad och förandligad form av mänsklighet. Jesu kropp betraktades av Apollonarius som ett ”himmelskt kött”. Detta är en variant av ”doketicism”.
[11] Eutyches (378–454) hävdade att Jesus endast hade en natur efter människoblivandet, en sammanblandning av de gudomliga och mänskliga naturerna, och att Hans mänsklighet därför inte var av samma väsen som vår.
[12]Den Chalcedoniska definitionen”. Texten är citerad från Martling (2007): s. 74–75.
[13] ”Den Chalcedoniska definitionen”, citerad från Richardson (1965), s. 67.

9 kommentarer:

  1. Har läst din utförliga förklaring om Jesu personlighet och gudomlighet. De flesta håller säkert med om Jesu framträdande roll som återlösare och frälsare. Ibland skriver du om Fadern och Sonen som två personer – ”Vi litar och tror på att Han ensam är den som känner Fadern” - och ibland som om Fadern och Sonen var samma person. Eftersom Jesus den ”enfödde” och den ”förstfödde” på flera ställen i bibeln – uttryck som inte finns om Fadern – så tolkar jag det som att Sonen har en början (Kol. 1:18), men att Skaparen är från evighet till evighet (Ps. 90:2). Min slutsats: de är två personer. Bibeln beskriver att Jesus kom för att göra sin Faders vilja (inte sin egen). När Jesus var på jorden bad han till sin Fader i himlen. Vilken är din uppfattning?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anonym!

      Tack för dina reflektioner. Jag hoppas att jag inte skriver att Fadern och Sonen är samma person. Om jag gör det, var hittade du det?

      Jag försöker reda ut lite av detta med att jag tror (likt bla den Apostoliska trosbekännelsen [som finns i detta inlägg: http://denlivgivandegemenskapen.blogspot.se/2012/03/syftet-igen.html ] och den Chalcedoniska trosbekännelsen [som finns här ovan i min text från boken]) att Fadern och Jesus (och även den helige Ande) är av samma väsen, men distinkta personer. Dessa trosbekännelser är grundade på Bibelns uppenbarelse och vittnesbörd, som i sin tur är ett vittnesbörd om Gud själv uppenbarad i och genom Herren Jesus Kristus.

      Om du vill och orkar kan du läsa vidare om detta här: http://denlivgivandegemenskapen.blogspot.se/2012/01/borjan-av-del-i-treenigheten-gud.html,
      och här: http://denlivgivandegemenskapen.blogspot.se/2012/04/uppenbarelsen-i-kristi-inkarnation.html.

      På websidan har jag inte tagit med ett långt avsnitt ur boken (pga att det innehåller massa bilder och diagram) som är tämligen teologiskt avsnitt som berör olika förklaringsmodeller("ekonomisk", "immanent", "social") av Treenigheten som helhet och hur dessa relaterar till Personerna: Fadern och Sonen och Anden. Därefter följer ett avsnitt som ser på olika symboliska/bildspråkliga förklaringsmodeller ("arketypisk", "antropologisk", "familj", "materiell", "formell" osv), och därefter hur de tre Personerna relateras till de olika symboliska/bildspråkliga förklaringsmodellerna. Är du intresserad att läsa ytterligare om detta får du alltså vänta till dess boken kommer ut.

      Angående ditt påstående om att Sonen har en början som den "enfödde" och den "förstfödde" är det inte (enligt mig) nödvändigt att dra slutsatsen att Jesus inte är evig liksom Fadern (se tex Joh 1:1; 1 Joh 1:1-3; 5:20). Det kan ju vara så att dessa texter som du hänvisar till handlar om Jesu inkarnation (och den skedde för mer än tvåtusen år sedan) - dvs att det Eviga Ordet blev kött.

      Hoppas att jag var någorlunda tydlig?

      Tack ännu en gång för ditt inlägg, och återkom gärna med fler!

      I Kristus Jesus,
      Stefan

      Radera
  2. Hej Stefan!
    Tack för ditt svar. Jag undrar bara om du anser att återlösningen och evigt liv (Joh. 3:16) är uteslutet om Sonen är ”en del av skapelsen” enligt Kol. 1:15-18? Som enfödd son (med en början) i den himmelska världen kunde väl Gud överflytta honom till Marias moderliv för att bli Adams motsvarighet – den siste Adam – i enlighet med orden i 1 Kor. 15: 22, 45?

    Angående treenigheten och Guds väsen läste jag en intressant kommentar i uppslagsverket The Encyclopedia Americana: ”Kristendomen härrörde från judendomen, och judendomen var strängt unitarisk [judarna trodde att Gud är en enda person]. Vägen som ledde från Jerusalem till Nicaea var knappast rak. 300-talets treenighetslära var ingen exakt återspegling av den tidiga kristna läran om Guds väsen; den var tvärtom en avvikelse från denna lära.” — band XXVII, sid. 294L.
    I ett annat verk - History of Christianity – står det: ”Om hedendomen erövrades av kristendomen, är det i lika hög grad så att kristendomen fördärvades av hedendomen. Den rena gudstron hos de första kristna (som endast skilde sig från sina medjudar i att de trodde att Jesus var den utlovade Messias) ändrades av den romerska kyrkan till den obegripliga läran om treenigheten. Många av de hedniska trossatserna, som hade uppfunnits av egyptierna och förskönats av Platon, behölls såsom varande värdiga att tro på.”
    Min personliga erfarenhet är att många kristna upplever treenighetsläran just som ”den obegripliga läran”.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej igen Anonym!
      Tack för nya kommentaren och reflektionerna.
      Först en liten kommentar till de ”intressanta” citaten du hänvisar till. Läste du dem verkligen i de böcker citaten hämtades ifrån? Eller kan det vara så att du fann dem i en publikation från Watchtower Society? Jag har nämligen själv läst dem där (jag tror att häftet hette något i stil med ”Kan man tro på treenigheten?” eller något liknande). Jag har nämligen under tämligen många år fört intressanta diskussioner med olika människor från Jehovas Vittnen.
      Nå väl, låt oss börja bakifrån med det sista av citaten du nämner, vilket är hämtad från Edward Gibbons verk från 1891. Känner du till något om mannen och hans tro? Han är genomgående anti-kristen (och även anti-judisk) i sitt historieverk – troligtvis ateist (eller åtminstone sekulär agnostiker) och dessutom en ivrig förespråkare av upplysningens idéer (av vilka de flesta bland dessa filosofer inte gjorde sig kända för sin ”pro-kristna” inställning). Boken du hänvisar till är en sammanfattning av vad han skriver om den kristna historien i sitt huvudverk "The history of the decline and fall of the Roman Empire” (vilken finns på svenska; ”Romerska rikets nedgång och fall” – jag hittade den billigt på en bokrea…).
      Ytterligare ett problem är att Gibbons i direkt nästföljande mening (vilken dock inte citeras i Vakttornets skrifter), i sitt ”intressanta” historieverk, även förnekar inkarnationen utifrån samma hänvisning till hedniskt ursprung. Jag tror inte att du vill förneka inkarnationen. Jag gissar mig till, utifrån dina frågor och tidigare citat, och du får rätta mig om jag har fel, att du tillhör Jehovas Vittnen. Om det är så vet jag att du inte vill förneka inkarnationen (även om du, utifall du är ett Jehovas Vittne, troligtvis menar att det var en skapad ängel som inkarnerades som människa). Själv vidhåller jag ju någonting annat som du redan förstått om du läst mina tidigare inlägg angående inkarnationen (och detta utifrån tex Heb 1:1-13 mfl).

      ... jag får fortsätta mitt svar i en ny "ruta", det var för många tecken tyckte google...

      Radera
    2. ...fortsättning...
      Ok, så går vi vidare med nästa citat du hänvisar till. Och ännu en gång lyfts en liten del ut ur sitt sammanhang. Hade du haft tillgång till hela verket hade du kunnat läsa i artikeln om “Trinity” (jag fann hela texten på internet): ”TRINITY, The central and characteristic Christian doctrine of God is that He exists in Three Persons, the Father, the Son, and the Holy Spirit. ("Holy Ghost" is the traditional English translation of Sanctus Spiritus and means the same as "Holy Spirit.") At the same time, the Christian church insists that God is One in "sub- stance" (Latin substantia, existence or inner essence), and thus combines in it "mystery" (a formula or conception which really transcends human understanding) the truths set forth in the Holy Scriptures. It is probably a mistake to assume that the doctrine resulted from the intrusion of Greek metaphysics or philosophy into Christian thought; for the data upon which the doctrine rests, and also its earliest attempts at formulation, are much older than the church's encounter with Greek philosophy. The earliest development of the doctrine may in fact be viewed its an attempt to preserve the balance between the various statements of Scripture, or their implications, without yielding to views which, though logical enough, would have destroyed or abandoned important areas of Christian belief. The simplest affirmation is that God is "Three in One, and One in Three," without making use of such technical terms, derived from law or philosophy, as "substance" or "person." God is Father, and the Father is God; God is Son, and the Son is God; God is Spirit, and the Spirit is God. The statement is often seen, in Latin, in early stained-glass church windows, with three circles at the corners of it triangle and an inner circle connected with each (Fig. 1). The doctrine thus graphically symbolized might perhaps better be described as that of the divine "Triunity" rather than the "Trinity." At best the terms "substance" and "person" are themselves only symbolic, and point to a mysterious reality which cannot be either literally described or mathematically formulated.” […] "For the early Christian belief that Jesus was divine, the Son of God, and that as the risen, glorified Messiah or Lord, He was now at the right hand of God: required the use of theistic language." (s 116) Det kanske får räcka som svar på den punkten.

      Om treenighetsläran är obegriplig eller inte vet jag inte – det finns mycket i vår tro som inte är särskilt lätt att formulera och definiera i ord, men det gör det ju å andra sidan inte till någonting obegripligt eller omöjligt att omfatta i tro. Jag tror ju inte du ”begriper Gud” helt och fullt? Eller?

      ...och lite till i nästa ruta...

      Radera
    3. ...och avslutningen...

      Och som svar på ditt första stycke angående försoningen/återlösningen/evigt liv kan jag dels hänvisa till allt det som följer i min bok (och som kommer läggas upp bit för bit här på sidan). Även detta är ett område som inte är helt enkelt att ”begripa”, och Skriften ger oss ett flertal ”bilder” och ”koncept” för att belysa vad som sker, varav ”återlösning” är en aspekt av flera utifrån Skriften.
      Jag är inte helt säker på att jag ”begriper” vad du påstår/frågar/menar i ditt stycke (kan du kanske förtydliga dig?), men jag kan i alla fall kort skriva att just på detta område är min tro på Fadern och Sonen och Anden som Ett väsen, och tre Personer central för min förståelse och tro på vad som sker. Riktigt kort kan det sammanfattas i Paulus ord till Korintierna ”Gud var i Kristus och försonade världen med sig själv” (2 Kor 5:19). Detta är vad jag som troende vilar i.

      Ha en fortsatt god vecka!! Och vår Herre Jesu Kristi nåd, Guds kärlek och den helige Andes gemenskap vare med er alla (2 Kor 13:13),
      broder Stefan

      Radera
  3. Hej Stefan!
    Tack för ditt utförliga svar. Förstår att du satt dig in i dessa frågor ordentligt. Eftersom du önskar att jag ska förtydliga mig vill jag bara inrikta mig på en viktig punkt just nu. Som jag ser det går uppfattningarna åt två håll:
    1/ Gud, Sonen och Anden är ett i en treenighet och är de tre är eviga.
    2/ Bara Gud är från evighet till evighet (Ps. 90:2) och det första han skapade var Sonen eller Ordet (Kol. 1:15-18). Jesus kallas därför den ”enfödde” och den ”förstfödde” på flera ställen i bibeln och omtalas som ”Guds skaparverks början” (Upp. 3:14).
    Med denna senare uppfattning som bakgrund ställde jag frågan om återlösningen och evigt liv. Tycker du det finns någon motsättning mellan Joh. 3:16 och Kol. 1:15-18?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej igen Anonym (…men visst har du väl ett namn? Det känns löjligt att kalla dig för Anonym…)!
      Jag skall försöka besvara dina påståenden/frågor så kortfattat jag kan. Tyvärr kan det kanske bli lite tekniskt pga. att vi behöver ta hänsyn till det grekiska Nya Testamentet och lite grammatik för att reda ut detta.

      Låt oss börja med Kol 1:15-18: jag kan tänka mig att du undrar över ordet ”förstfödde” (jag har redan berört detta lite kort i tidigare svar till dig. Vad tror du själv om det jag framförde?). Först och främst: ordet ”förstfödd” betyder inte ”först skapad”, vilket jag tänker mig att du menar. Det grekiska ordet är ”prôtotokos” vilket just betyder ”förstfödd” och inte ”först skapad” (detta skulle då ha skrivits ”prôtoktiseôs” , dvs först+skapad, ordet ktiseôs förekommer i bla. Kol 1:15). Du kan ju se hur ordet används om David i Ps 89:28, där Gud gör David (som inte var först född bland sina bröder), till förstfödd – dvs i överlägsenhet, ära, kungavärdighet, suveränitet.
      Ordet ”förstfödd” används i Bibeln som en ”titel” för den som föds först i en familj (tex 1 Mos 41:51-52, och i Jesu inkarnation Luk 2:7) och det kan dessutom användas för att beskriva preeminens som med tex. Israel (2 Mos 4:22), Efraim (Jer 31:9) osv., vilket väl knappast syftar till “först skapad”.
      I NT används ordet i relation till Kristus i olika betydelsenyanser (och allt det måste kopplas till den kontext vari ordet används). a) I Kol 1:15 tror jag att det syftar till Hans eviga relation med Fadern, och i denna och nästföljande vers görs det klart av Paulus att Jesus är den ”förstfödde före allt skapat” (ordagrann översättning) och att Jesus är, som en person i det enda väsendet i gudomen, skapare. Denna slutsats drar jag pga att Paulus i slutet av v16 skriver ”ta panta di’ autou kai eis auton ektistai” (allt av/genom/på grund av [objektivt/instrumentellt genitiv i grekiskan] honom och i/till honom skapats). Detta betyder i så fall att Paulus vill peka på att Kristus är Huvudet över allt skapat, och Han är medlaren både för den första skapelsen och den nya skapelsen, b) i Kol 1:18 och Upp 1:5 refereras till Hans uppståndelse; c) Rom 8:29 refererar till Hans position i förhållande till kyrkan (och ytterst till hela skapelsen, jfr Jak 1:18); d) i Heb 1:6 refererar till Hans andra tillkommelse. Ordet anv. även i plural i Heb 11:28 om de förstfödda i Egypten och i Heb 12:23 om medlemmar i församlingen.

      ...fortsättning nedan...

      Radera
    2. Du har ju ännu inte svarat mig på om du är Jehovas Vittne eller inte, men om det är så antar jag att du läser dessa texter i ”Nya Världens Översättning” (NV). I utgåvan från 1992 har översättarna lagt till ord i översättningen av Kol 1:16-18 (”andra” i 1992, och i 2003 ”annat”) som inte återfinns i den grekiska grundtexten (dessa står i klammer i 1992): “därför att med hjälp av honom skapades alla [andra] ting i himlarna och på jorden, de synliga tingen och de osynliga, vare sig det är fråga om troner eller herradömen eller regeringar eller myndigheter. Alla [andra] ting har skapats genom honom och för honom. Och han är före alla [andra] ting, och med hjälp av honom har alla [andra] ting kommit att existera”, och i översättningen från 2003 lyder texten: “därför att med hjälp av honom skapades allt annat i himlarna och på jorden, det synliga och det osynliga, vare sig det är fråga om troner eller herradömen eller regeringar eller myndigheter. Allt annat har skapats genom honom och för honom. Och han är före allt annat, och med hjälp av honom har allt annat kommit att existera” Detta är ju en tydlig tolkning av översättningen för att lyfta fram doktrinen att ”Jesus är skapad”. Och i den nyare översättningen har man inte ens brytt sig om att klamra tilläggen av ”annat” (vilket ersatt ordet ”andra”).
      Om vi då använder NV-översättarnas ”logik” på en annan vers som innehåller samma ord (”ta panta” – allt/allting) förstår du kanske problemet. I NV översättningen av tex 1 Kor 8:6: “så finns det i alla fall för oss bara en Gud, Fadern, från vilken allting är, och till honom är vi; och det finns bara en Herre, Jesus Kristus, genom vilken allting är, och genom honom är vi” skulle översättarna (om de varit konsekventa i sin översättning) skrivit: “så finns det i alla fall för oss bara en Gud, Fadern, från vilken allting [annat] är, och till honom är vi; och det finns bara en Herre, Jesus Kristus, genom vilken allting [annat] är, och genom honom är vi.” Jag hoppas att du ser hur absurt det blir?

      Och vad gäller Upp 3:14 tror jag att du syftar till det grekiska ordet ”hê archê”, vilket kan översättas (beroende på kontext) som ”begynnelsen/början/ursprunget”, men även som ”härskaren/makten” (och ytterligare betydelsenyanser av dessa ord). Så min fråga till dig är: vad är ”problemet” med versen för dig? Eller vad skulle ”problemet” med versen vara för mig (vilket jag tror att du menar)?

      Och så slutligen: Nej! Jag ser ingen som helst motsättning mellan Joh 3:16 och Kol 1:15-18! Vilken skulle det i så fall vara?

      Ps. Det vore roligt om du svarade lite på mina tidigare frågor/påståenden ifrån mina tidigare svar. Ds.

      All Guds välsignelse till dig min vän och till er alla!
      Stefan

      Radera