onsdag 16 maj 2012

Försoningen I

Här följer ett första avsnitt om försoningen och de olika teorier som finns om detta.






Som Guds ord som står över allting bar han fram sitt eget tempel och det kroppsliga verktyget som en lösepenning för alla och betalade skulden genom sin död. Och eftersom han var förenad med alla genom en likadan kropp klädde Guds oförgänglige son alla med oförgänglighet genom löftet om uppståndelsen. Denna död och förgängelse har inte längre någon makt över människorna eftersom Ordet bor i dem med sin egen kropp.[1]



I allt detta finns det underliggande frågor som vi behöver fundera över: Varför dör Jesus? För vem dör Jesus? För Guds skull eller för vår skull? Räddar Jesus oss från den vrede Fadern? Hur kan Jesu död ge försoning till oss? Vad är det som händer egentligen då Jesus lever, dör och uppstår? De olika försoningsteorier som finns speglar vilken grundläggande syn på Gud som respektive teori utgår från och vice versa.

Gustaf Aulén identifierar tre huvudtyper av försoningsteorier i sin bok ”Den kristna försoningstanken”, och jag använder här dessa som en grund för att visa på de olika teorier som finns. Dessa tre har var för sig olika variationer inom samma teori:



Klassisk: Denna har även andra namn som t.ex. ”den dramatiska försoningsläran”, ”ransom theory”, ”lösenteorin”, ”rekapitulationsteorin”, ”Christus Victor”. Huvudmotivet i denna teori är ”makt”. Jesus är den segrande Konungen som besegrar synden, döden och djävulen och befriar mänskligheten från dessa makter. Teorin kan kortfattat beskrivas som att Adam och Eva på grund av fallet gjorde mänskligheten till djävulens och fördärvsmakternas underordnade slavar. Detta gjorde att Gud sände sin Son Jesus Kristus som en lösen (ransom), eller som ett slags lockbete. Detta för att djävulen skulle döda Jesus, och eftersom djävulen inte visste att Jesus inte kunde hållas kvar i döden förlorade djävulen alla ”rättigheter” till mänskligheten på grund av Jesu uppståndelse. Människan befrias därmed från slaveriet under djävulen, synden och döden. Detta är Jesu seger (Christus Victor). Och hela försoningsläran, och hela den bibliska historien, beskriver Guds kamp emot ondskan (därför kallar Aulén även teorin för ”Den dramatiska försoningsteorin”). Denna teori förespråkas av de tidiga kyrkofäderna.[2] Den östliga/ortodoxa kyrkan håller sig fortfarande till denna teori genom att hålla fast vid Irenaeus tankar om rekapitulationen. Rekapitulationen ses som att Jesus, den siste Adam, ”vänder” på det som den förste Adam gjorde, och i dessa ”två Adam” omfattas hela mänskligheten. Där Adam var olydig, lydde Jesus.



Objektiv: Denna kan även kallas för ”latinsk försoningsteori”, ”juridisk försoningsteori”, ”satisfaction theory”, ”penal substitution”. Huvudmotivet i denna teori är ”rättvisa”. Gud är helig och rättfärdig och straffar därför synden och uttrycker sin vrede över den. Han kan inte bara bortse från synderna, utan Hans rättfärdighet (eller ära) måste tillfredsställas på något sätt. Genom Jesu död är Gud både rättfärdig och rättfärdiggörare. Då Han straffar synden i Kristus är Han rättfärdig, och Han är rättfärdiggörare då Han tillräknar rättfärdighet till dem som tror på Jesus. Denna teori har troligtvis sitt ursprung hos Anselm av Canterbury.[3] Aulén menar att det sker en förflyttning från den ursprungliga, klassiska, teorin i och med publiceringen av Anselms bok ”Cur Deus Homo”, 1097. Anselm pläderade för en gottgörelseteori (satisfaction) vilken innebär att Jesus lider som ett substitut, ett försoningsoffer, för mänskligheten och Jesus tillfredsställer därigenom de krav som kommer av Guds ära. Mänskligheten står alltså i skuld till Gud då vi vanärat Honom genom vår olydnad och synd. Guds ära och Hans krav på rättvisa förhindrar Honom att ”bara förlåta oss”. För att lösa problemet betalar Jesus vår skuld frivilligt genom att lida och dö på korset. Gud tog emot denna handling som betalning och blir därmed tillfredsställd, och kan således förlåta oss och erbjuda frälsning. Denna teori utvecklas ytterligare av katolska, protestantiska och kalvinistiska teologer till ”penal substitution theory”, vilken tolkar Jesu död som att Jesus straffas i stället för mänskligheten, och tillfredsställer därmed Guds rättfärdighet, helighet och Hans rättfärdiga krav (inte endast Guds ära) så att Gud kan förlåta rättfärdigt.[4] Guds rättfärdighet skulle alltså kräva att den som bryter mot hans regler och lagar skall bestraffas. De syndande människorna kan omöjligen uppfylla Guds rättfärdighetskrav och förtjänar därför att straffas. Här inträder därför en konflikt: eftersom Gud samtidigt älskar dem vill Han inte utdöma straffet – en konflikt i Gud mellan Hans kompromisslösa rättfärdighet och Hans enorma kärlek. Lösningen blir att Gud själv blir människa i Jesus och tar på sig vårt straff. Gud är således objektet för försoningen: det är Gud som i sin helighet är vred och som skall försonas. Här finns dessutom två olika grenar: en som anser att det Jesus gjort i sitt offer gäller för alla människor (universell försoning), och en annan som anser att Jesus endast dog för en utvald skara som var förutbestämda till frälsning (begränsad försoning).



Subjektiv: Denna kan även kallas för “moral influence theory”. Huvudmotivet i denna teori är ”kärlek”. Gud älskar oss och Han är inte vred på oss. Men vi fruktar att Han är vred på oss på grund av våra synder. För att visa oss sin kärlek sänder Fadern sin Son för att dö för oss. Detta sker så att vi skall se detta exempel och leda oss till att gensvara med omvändelse, kärlek och överlåtelse. Denna teori brukar tillskrivas Abelard.[5] I denna teori är inte Gud objektet i försoningen, utan subjekt. Gud är den som handlar och tillgodoser försoningen. Gud blir således inte människa för att ta på sig ett straff, utan det sker snarare för att genom detta bevisa sin kärlek till människorna, bli sårbar och så att säga böja sig ned till vår nivå och lida under den behandling mänskligheten utsatte Honom för. Detta skall då leda till att människan omvänder sig till Gud och utifrån detta leva ett ”bättre” och mera moraliskt liv. Teorin framställer Jesu lidande som ett exempel på exemplarisk lydnad vilken skall påverka dem som lär känna detta. Det som hindrar människan från att närma sig Gud är därför inte Guds straffande vrede, utan människans ovilja att ändra sig. Ännu en variant av denna teori är ”governmental theory” som formulerades av Hugo Grotius.[6] Huvudmotivet i denna teori är ”ordning”. Gud är i denna teori Regenten som skall uppehålla den moraliska ordningen i universum. Han har därför skapat lagar som måste efterföljas. Han kan inte tillåta synden att skapa oordning i världen. Gud gör, i denna teori, Jesu lidande till ett exempel som skall visa den syndiga människan hur allvarligt Gud ser på synden. Jesu död ”betalar” alltså inte synden, utan visar på att människans synd förtjänar att straffas av universums Regent och Domare. Jesu korsdöd fungerar alltså som en slags varning från Gud och ger människan ”en andra chans” att avhålla oss från att synda.

Frågan om försoningen kan belysas från olika håll. Dels kan man betrakta det historiska skeendet, det inomvärldsliga perspektivet där Jesus döms till döden av judarnas Stora råd för hädelse. Korsfästelsen verkställs av den romerske landshövdingen Pontius Pilatus som representerar den romerska politiska makten på grund av högförräderi. Dels har frågorna ett teologiskt perspektiv som omfattar hela tillvaron. Det berör hela mänskligheten, hela skapelsen, det berör de demoniska makterna, det berör Gud själv.



Agne Nordlander använder i sin bok ”Korsets hemlighet” fem huvudmodeller[7] som söker förklara vad som sker i Jesu död, begravning, uppståndelse och upphöjelse:

Offermodellen: Är enligt Nordlander den vanligaste i Nya testamentet. Den är hämtad från den gammaltestamentliga kulten. Jesu död framställs här som ett soningsoffer, Hans blod utgjuts för de många. Kristus betraktas som både överstepräst och som offer.[8]

Återlösningsmodellen: Denna modell är hämtad från rättsväsendets och affärslivets områden. Jesu död är en lösen, ett förlossande eller ett friköpande.[9]

Kamp–segermodellen: Denna bild hämtas från det politiskt–militära området. Jesu liv, död, uppståndelse och upphöjelse skildrar kampen för Gudsrikets upprättande gentemot motståndare som djävulen, de onda makterna, fariséer, skriftlärda, otroende. Jesus framställs som segraren – som både Lejonet som triumferande har segrat och som Lammet som ödmjukt offrade sig och blev slaktat.[10]

Förliknings– eller försoningsmodellen: Denna modell är hämtad från de mellanmänskliga relationernas område och/eller eventuellt är den hämtad från diplomatins område. Det är endast Paulus som använder denna modell i det Nya testamentets skrifter.[11]

Förebildningsmodellen: Här används Jesu självutgivande i döden som ett föredöme för andra. Det framställer ett etiskt ideal i Jesu villighet att tjäna. Den framhåller lydnaden hos Jesus och det fullkomliga uppfyllandet av det dubbla kärleksbudet. Det rör sig således om korsdöden som förebildande i att älska, förlåta, tjäna och lida.[12]



Som Agne noterar blandas ofta dessa modeller med varandra i de bibliska texterna.[13] Jag uppmanar dig som läsare att fundera vidare över de olika modeller Aulén och Nordlander lyft fram. Reflektera över hur respektive modell kan förklaras och förstås utifrån ett trinitariskt perspektiv och med hela Jesu inkarnation medtagen i beräkningarna. Fundera även över vilka de eventuella bristerna är med teorierna/modellerna. Och nej, din frälsning hänger inte på om du ”väljer rätt försoningsteori”. Frälsningen är en verklighet som Jesus Kristus fullbordat, medan teorierna försöker förklara hur detta gått till. Du behöver som sagt ändå fundera över dem eftersom de speglar din syn på vem Gud är, och din syn på Gud reflekteras i vilken/vilka försoningsteorier du anser bäst förklarar Guds frälsningshandling.



Nästa avsnitt finns här:


[1] Athanasios (2006), s. 87–88.
[2] T.ex. Irenaeus, Origenes (185–254), Athanasios av Alexandria, Kyrillos av Jerusalem (315–386), Gregorios Nazianzos (329–390), Basilios den store (330–379), Gregorios av Nyssa (330–395), Johannes Chrysostomos (347–407) och Kyrillos av Alexandria (376–444). Aulén menar att även Martin Luther förnyar och fördjupar detta motiv genom att till de tre fördärvsmakterna synden, döden och djävulen, även lägga till (i anknytning till Paulus) förbannelsen från Lagen och Guds vrede till dessa. Båda dessa senare begrepp har hos både Paulus och Luther en ”god” och en ”ond” sida; god såtillvida att de uttrycker den gudomliga viljan och rättfärdigheten, och ond såtillvida att de eggar till synd, ja ökar synden och hotar att förgöra Guds skapelse. Bland mer nutida förespråkare för detta Christus Victor–motiv kan nämnas, förutom Aulén (1879–1977) själv, även C. S. Lewis (1898–1963), N. T. Wright (1948–) och Greg Boyd (1957–).
[3] Anselm av Canterbury (1033–1109), benediktinsk filosof och teolog. Anses som skolastikens grundare. Men redan Tertullianus och Cyprianus (200–258) har tendenser åt detta håll genom sitt introducerande av begreppen ”satisfactio” – satisfaktion och ”meritum” – förtjänst. Detta tenderar att primärt betona den juridiska/forensiska aspekten och att man betonar Kristi verk som människa i förhållande till Gud. Denna teori (och varianter därav) är vanliga i både katolsk, luthersk och kalvinistisk teologi. I Sverige kan vi nämna t.ex. C.O. Rosenius (1816–1868) som en av företrädarna för den objektiva teorin.
[4] Det finns de som hävdar att denna teori även finns uttryckt hos några av kyrkofäderna, t.ex. Justinus Martyren (100–165), Eusebius av Caesarea (275–339) och Augustinus av Hippo (354–430).
[5] Pierre Abelard (1079–1142), fransk skolastisk filosof och teolog. Det finns ytterligare andra som i modernare tid försvarat denna teori, t.ex. Friedrich Schleiermacher (1768–1834) och Albrecht Ritschl (1822–1889), och i Sverige t.ex. P.P. Waldenström (1838–1917) och E.J. Ekman (1842–1915).
[6] Hugo Grotius (1583–1645), jurist och teolog. Denna syn återfinns även hos Jacobus Arminius (1560–1609) och arminianismen, hos Charles Finney (1792–1875), Jonathan Edwards (1703–1758), och John Wesley (1703–1791) och Metodismen.
[7] Nordlander (1982), s. 11–12 och 38–145.
[8] Matt 26:28; Mark 14:24; Luk 22:10, 19–20; Joh 1:29, 36; 3:16; 19:14, 36; Apg 20:20, 28; Rom 3:19; 24–25; 5:6–10; 8:32; 14:9; 1 Kor 5:7; 8:11; 11:25–27; 15:3; Gal 1:4; 2:20–21; Ef 1:7; 5:2, 13, 25; Kol 1:19–20; 1 Tess 5:10; Tit 2:14; 1 Tim 2:6; Hebr 1:1–4:13; 7:1–28; 8:6; 9:2, 11–22, 24; 10:1–19, 22, 29; 12:24; 13:20, 28; 1 Petr 1:18–21; 3:18; 1 Joh 1:7; 2:2; 3:16; 4:10; Upp 1:5; 5:9, 12–13; 7:14.
[9] Matt 18:23–35; 26:26–28; Mark 8:36–37; 10:42–45; Joh 1:29; Apg 5:30–31; 13:38–39; Rom 1:18; 3:19, 23–26; 4:5, 25; 1 Kor 6:20; 7:23; Gal 3:13; 4:5; Ef 1:5, 7; Kol 1:14, 21; Tit 2:12, 14; Hebr 9:11–18; 10:10–14, 19–20; 1 Petr 1:18; 1 Joh 2:2, 12; Upp 5:9.
[10] Matt 4:1–11; 16:22–23; 28:16–20; Mark 1:23–28; 16:15–20; Luk 4:13; 10:18–19; 11:14–26, 37–54; 22:31–32, 34; 23:53; Joh 1:5, 11; 3:19–20; 8:12; 12:31–32, 35–36, 46; 13:2, 27; 14:30; 16:11; Apg 2:24; 26:23; Rom 5:14; 6:14, 23; 7:4, 6, 11; 8:24, 33, 35, 37–38; 10:4; 16:20; 1 Kor 5:5; 7:5; 15:21–22, 24, 45, 54–57; 2 Kor 2:11, 14; 4:4; 11:14; 12:7; Gal 1:4; 2:19; 3:13; 4:4; Ef 2:2; 4:27; 6:11–12; Fil 2:8–9; Kol 1:13, 16, 18, 24–26; 2:8–15; 1 Tess 2:18; 2 Tess 2:9; 1 Tim 1:20; 5:15; 1 Tim 3:6–7; 2 Tim 1:10; 2:26; Hebr 2:9, 14–15; 7:25; 9:24; 1 Joh 2:1, 13–18, 22; 3:8, 21; 4:3, 17; 5:4; Upp 5:5, 10, 12; 11:7; 12:7–11; 13:7; 15:2; 17:14; 19:21; 20:10, 14; 21:3–4.
[11] 2 Kor 5:11–21; Rom 3:19, 22–30; 4:5, 25; 5:1–11, 19; 8:1–3, 38–39; Gal 3:13; Ef 1:10; 2:14; Kol 1:18, 21; Fil 2:12.
[12] Matt 6:12, 14–15; 18:21–35; Mark 8:34; 10:37–39, 45; 11:25; Luk 23:34; 24:25–27, 44–47; Joh 5:30; 10:1; 13:1–20; 34; 15:13; Apg 5:41; Rom 5:3, 19; 6:11; 12:14, 17–18; 14:9; 15:5, 7; 2 Kor 1:3–11; 4:12, 15; 6:3–10; 8:9; 11:23–33; Ef 2:14–22; 3:10; 4:31–32; 5:1–2; Fil 1:29; 2:3–11, 17; Kol 1:24; 3:12–13; 2 Tim 2:10; Hebr 5:8; 10:7; 1 Petr 1:6; 2:20–25; 3:14; 4:1, 12–19; 5:10; 1 Joh 3:16–18; 4:10–11.
[13] Se t.ex. Rom 3:21–26; 1 Petr 1:18–19; Upp 5:4–6, 9–10.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar