onsdag 8 augusti 2012

Domen då? Kosmos slut – och en ny början II

Här följer det andra avsnittet. Det första finns här:

Låt oss ännu en gång påminna oss om att Fadern, Sonen och Anden hade en plan som de syftade till innan världens grund var lagd. Hela skapelsen är innesluten i Jesus, den är skapad genom och till Jesus, och i och med detta förenad med Treenigheten – ingenting har självständig existens utanför Gud.[1] Gud sände sin Son till den skapade världen för att uppenbara Guds hjärta. Allt som sker med den inkarnerade Jesus sker med oss. Då t.ex. Jesus, ”Guds lamm, som tar bort världens synd”, döps i Jordan av Johannes döparen ”döps” hela skapelsen i Honom.[2]

Vi måste dessutom minnas att Jesus tog gestalt som människa och levde ett mänskligt liv, med allt vad det innebär. Vi måste även komma ihåg att Han i sitt ställföreträdande mänskliga liv, för vår skull, levde ett fullkomligt liv i tro och lydnad. Hela Jesu liv i lydnad till Fadern blir gjord till vår lydnad genom inkarnationen. Han levde allt det som jag och du inte förmår leva. Han är den siste Adam, och liksom alla dör i den förste Adam så blir alla levandegjorda genom Faderns och Sonens överflödande rika nåd.[3] Det som hände i och genom den förste Adam skedde med oss och det som hände i och genom den siste Adam skedde med oss. Oftast gör vi tyvärr den förste Adam större än Jesus, vi förlorar därmed ur sikte att Gud var i Kristus och försonade världen med sig själv,[4] och vi tror inte på allvar att Jesus är Guds lamm som tagit bort världens synd.[5]

Fadern har dessutom överlåtit hela domen till Sonen och gett Honom all makt.[6] Den Jesus som kallades syndarnas vän, Han som känner oss helt och fullt, den Jesus som utgöt sitt blod för världens synd, som frivilligt gav sitt liv för världen är samme Jesus som skall döma levande och döda.[7] Ja, Han som lät sig spikas på korset, Han som bad ”Fader, förlåt dem”, och Han som dog – det är denne Jesus som skall döma oss.

På korset dömer inte Gud endast vår synd, Han tar dessutom den dom och det straff som var vårt på sig. Han är domaren som tar vår dom på sig själv. Jesus – sann Gud och sann människa, Han som är representant för Gud och för mänskligheten – tog vår plats och vår dom på sig – Jesus är Guds lamm som tog bort världens synd. På korset ser och hör vi Guds rättfärdiga ”Nej!” till synden och dess konsekvenser, och vi ser och hör Hans nådefulla ”Ja!” till oss. Jesu död på korset är en verklig dom och Jesu död på korset är en verklig förlåtelse och försoning. Och då Jesus dör på korset dör också vi.[8] I Hans uppståndelse uppstår också vi, och i Hans upphöjelse upphöjs också vi. Och allt detta skedde utan att vi hade ”gjort något” vare sig gott eller ont, och utan att vi gett vårt medgivande till detta verk.[9]



Vår Herre har genom sitt lidande förstört döden, upphävt villfarelsen, oskadliggjort fördärvet och fördrivit okunnigheten, han har uppenbarat livet (vitam manifestavit), visat sanningen och skänkt oförgänglighet.[10]



Dessutom sänds och utgjuts Anden över allt kött, [11] sanningens Ande, Hjälparen, som skall uppenbara för oss vad som är synd, rättfärdighet och dom:



8Och när han kommer, skall han överbevisa världen om synd och rättfärdighet och dom: 9om synd, ty de tror inte på mig, 10om rättfärdighet, ty jag går till Fadern och ni ser mig inte längre, 11om dom, ty denna världens furste är dömd. 12Jag har ännu mycket att säga er, men ni kan inte bära det nu. 13Men när han kommer, sanningens Ande, då skall han föra er in i hela sanningen. Ty han skall inte tala av sig själv, utan allt det han hör skall han tala, och han skall förkunna för er vad som kommer att ske. 14Han skall förhärliga mig, ty av det som är mitt skall han ta och förkunna för er. 15Allt vad Fadern har är mitt. Därför sade jag att han skall ta av det som är mitt och förkunna för er.[12]



Det är detta som är Jesu Kristi Evangelium, det är detta som vi ställs inför, vare sig vi är troende eller inte. Vår tro eller icke–tro förändrar inte faktum. Hur skulle inte vår syn på allt förändras om vi verkligen vågade tro att hela mänskligheten genom Jesu inkarnation är omfamnad av Treenigheten? Vad skulle hända med mitt eget hjärta om jag verkligen insåg att vi inte längre står som oförlåtna syndare inför Gud? Tänk om jag vågar tro att den siste Adam är större än den förste Adam? Att Hans verk är för mer än den förste Adams verk? Som Paulus skriver: ”Dock är det inte med nåden som med syndafallet. Ty om de många har dött genom en endas fall, så har ännu mycket mer Guds nåd och gåva överflödat till de många genom en enda människas nåd, Jesu Kristi nåd. Inte heller kom gåvan som följd av en endas synd. Domen kom genom en enda och drog med sig fördömelse. Den fria gåvan däremot kom efter mångas överträdelser och ledde till ett frikännande.”[13] Tyvärr är vi dock oftast förblindade, vi har en slöja för ögonen, vi är döva, fyllda av fruktan, och flyr inför detta faktum. Alla behöver vi enligt Nya testamentet få våra ögon öppnade för Verkligheten.[14]

Det är på grund av att vi har så svårt att tro detta som vi lägger ned så mycket energi på att försöka uppnå någon slags bättre position inför Fadern (och bygga fasader inför andra människor). Vår oförmåga att inse att vi redan är förlåtna i Jesus Kristus tvingar oss att försöka förtjäna Guds godkännande.

Men paradoxalt nog är det först då vi accepterar att Gud redan har förlåtit och att vi inte längre står inför Gud som syndare som vi för första gången verkligen kan acceptera att vi är de syndare vi är. Vid korset blottas ondskans och syndens hela ansikte, och korset blir en dom över all ondska och synd. På detta kors uppenbaras också Guds kärlek som tydligast. Då vi inser att Gud redan har konfronterat och dömt vår synd på korset för vår skull, först då är vi fria att sluta förneka och undertrycka vår egen synd. Vi blir fria att ta av oss våra masker som vi döljer oss bakom och i stället vandra i den oändliga frihet i den nåd, förlåtelse och helgelse som gavs oss för snart tvåtusen år sedan. Dessutom kan vi själva stiga ned från domarsätet (som endast tillhör Gud) och acceptera alla andra människor som de förlåtna syndare de också är.

För många är det chockerande att inse att vi som är kristna inte längre betraktas som syndare av Gud. Men ännu värre blir det om vi plötsligt måste inse att till och med de ”världsliga” människorna vi har omkring oss inte heller står som syndare inför Gud. Guds lamm har tagit bort världens synd – även den synd som vi ännu inte själva sett, erkänt och bett om förlåtelse för.[15] Uppgiften för de som redan är troende – kristna – blir således att som sändebud för Kristus ropa ut det verkligt befriande Evangeliet, de Goda Nyheterna om vad som skett, sker och skall ske, till dem som ännu inte hört och sett detta. Gud har försonat oss med sig själv genom Kristus och Han tillräknar oss inte längre våra överträdelser. Gud gjorde Jesus till synd för att vi i Honom skulle stå rättfärdiga inför Gud. Vi låter, som Paulus skriver, Gud förmana de som ännu inte tror genom oss: ”låt försona er med Gud”.[16]

Detta betyder att vi behöver inse att Gud har försonat sig med alla, men alla har ännu inte försonat sig med Gud. Alla lever inte i försoningen, i den Verklighet som försoningen innebär. Många fortsätter att leva oförsonade, i mörker, i förvirring, utan att veta att de är omfamnade av Fadern – de lever förblindade och lider i den smärta som det oförsonade livet innebär. Min uppgift som troende blir således att berätta för människor att de har blivit befriade i Kristus – och att de behöver se det och börja leva i Verkligheten av detta faktum. Den som ännu inte tror måste gensvara på denna gåva. Gud är den som kallar på oss alla till ett liv i tro. Men vår tro är inte en förutsättning för vår försoning med Gud, utan vår tro är snarare den medvetna och glädjefyllda acceptansen av den försoning som redan ligger för handen. Vi gensvarar till Guds omätbara nådegåva till oss då vi i ödmjuk tacksamhet väljer att tro på vår Frälsare, böjer oss inför Honom som vår Herre, bekänner Honom som vår Herre, och börjar leva i enlighet med Hans liv och Hans bud till oss att älska så som Han har älskat.[17] Vår omvändelse, vår tro och vår lydnad är inte villkor för vår förlåtelse; vår omvändelse, vår tro och vår lydnad är en konsekvens av förlåtelsen, det försoningsverk som Gud har utfört för oss. Vi lyder inte så att vi kan bli frälsta, nej, vi lyder eftersom vi är frälsta.

Detta betyder nu ingalunda att det inte kommer en slutgiltig dom. Men denna måste ses i ljuset av den dom som så att säga började i och med Jesu liv, död och upphöjelse och som kommer att avslutas i en slutgiltig dom och domens konsekvenser. Det finns många, och svårtolkade, bibelavsnitt som behöver tolkas och förstås i anslutning till detta. Det vi alltid måste ha med i beräkningen är att vi i domen kommer att ställas inför Kristus och inför ett avgörande: är vi för eller emot Jesus? I domen kommer vi stå inför den Sanna Människan, Jesus Kristus. Det är således mötet med Kristus och vårt ställningstagande för eller emot Honom som kommer att vara avgörande för denna dom.[18] Jesus är den som dömer och Han är den som fulländar, och jag vilar i förvissningen om att Han är den som dömer och inte du eller jag. Enlig Paulus kommer vi alla att ställas inför en dom utifrån hur vi levt på den grund vi tagit emot i Jesus Kristus.[19] Och det verkar som om de som redan nu tror, och som därigenom erkänt och tagit emot domen över sitt eget liv genom Jesu Kristi verk för oss, i någon bemärkelse ställs utanför domen.[20] Vi måste således bevara tilliten till Guds uttryckliga längtan om att frälsa alla, detta ljuvliga hopp, och samtidigt räkna med att det är fullt möjligt för människor att vägra att ta emot denna frälsning i evighet och leva i konsekvenserna av denna vägran. Så jag vädjar till dig som ännu inte tror: Låt dig försonas med Gud! Han har bevisat sin kärlek till dig i och genom Jesus Kristus! Han älskar dig! Han vill ha dig nära sig i dag och i all evighet!

En enkel illustration kan hjälpa oss att förstå hur detta kan förstås. De nytestamentliga författarna menar att uppfyllelsen av Guds löften i det Gamla testamentet och det gamla förbundet hade påbörjats i och med Kristi inkarnation och verk och erfarenheten av Andens verkande i deras eget och andra troendes liv. De menade sig leva ”i början av slutet”, och detta påverkade deras personliga liv och hela deras syn på skapelsen och historien.



Jesus hade proklamerat att Guds rike nu hade påbörjats och manifesterat sig i och genom Honom och Hans verk, och samtidigt var riket någonting som väntade i framtiden. Kristi död, uppståndelse, upphöjelse och Andens utgjutande var början på slutet – det skedde ett skifte mellan olika tidsåldrar. Det är ett ”redan nu, men ännu inte”. De (och vi) inväntar under denna tid mellan tidsåldrarna fortfarande Jesu andra tillkommelse [parousia], då alla de döda skall uppväckas och den nya tidsåldern skall börja, då allt skall fullbordas. Paulus talar om denna tidsålder och om en kommande tidsålder, och vi lever nu mellan tidsåldrarna, men redan nu är Jesus upphöjd över och verksam i denna tidsålder.[21] Han har fått herravälde, namnet över alla andra namn och Han skall regera till dess att alla fiender, inklusive den siste fienden, döden, besegrats. Guds skapelse befrias slutligen från alla fördärvsmakter och skapelsen återupprättas då Gud sammanfattar allt, synligt och osynligt, i Kristus.[22] Liksom hela skapelsen har sin begynnelse i Treenigheten så är dess yttersta mål i Treenigheten – ”Gud skall vara allt i alla”.[23] Hela skapelsen väntar på att förlossas.[24]

Nästa avsnitt finns här:



[1] Ef 1:3–14; 2:4–9, 16–22; Kol 1:13–22; 2:8–15; Joh 1:1–18.
[2] Joh 1:26–34.
[3] Rom 5:12–20; 1 Kor 15:12–57.
[4] 2 Kor 5:19.
[5] Joh 1:29.
[6] Joh 5:22; 3:35; Matt 28:18; Apg 10:42; 1 Tess 4:13–5:11; 2 Petr 3:1–5.
[7] Hebr 4:16; 1 Joh 4:14–18.
[8] 2 Kor 5:14–21.
[9] Rom 5:6, 8, 10.
[10] Irenaeus ”Mot villolärarna” (Adversus haeresis) II, 20:3; citerat från Aulén (1931), s. 64.
[11] Apg 2:17 och Joh 3:3–15.
[12] Joh 16:8–15.
[13] Rom 5:15–16, men läs hela kap. 5 igen.
[14] Ef 1:17–19; 2:1–7; 3:5–7; Kol 1:25–29; 1 Kor 2:2–16; 2 Kor 3:7–4:6; 1 Tim 2:3–7; 4:10–11; 2 Tim 1:9–11; 2 Petr 3:9; 1 Joh 2:2.
[15] Detta betyder ju som du själv redan vet, vare sig du betraktar dig som troende eller inte, att du faktiskt fortsätter att begå synder, felaktiga gärningar som skadar och sårar dig själv, andra och den övriga skapelsen – detta ber vi om förlåtelse för både inför Gud och människor.
[16] 2 Kor 5:18–21.
[17] Notera att det alltid börjar med Hans kärlek. Det är Hans kärlek som gör att vi kan älska.
[18] Matt 10:32; Rom 9:1–11:36.
[19] 1 Kor 3:10–15; 2 Kor 5:10.
[20] Joh 3:16–19; 12:31; 16:8–11; 1 Joh 2:28; 3:21; 4:17.
[21] Ef 1:20–21; Gal 1:4; Fil 1:6; 1 Kor 7:31; 10:11; 2 Kor 4:4; 5:14–15, 17.
[22] Rom 8:17–21; 1 Kor 15:20–28; Ef 1:10, 19; Fil 2:10–11; 3:21; Kol 1:16, 27; 3:4.
[23] Rom 11:36; 1Kor 15:27.
[24] Rom 8:19–25.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar